راهنمای جامع بازرسی کندو

راهنمای جامع بازرسی کندو
 

بازرسی منظم کندو در نظارت بر پیشرفت زنبورهای شما مهم است. شما می توانید مشکلات را زود تشخیص دهید و آنها را حل کنید. کندوها دارای برنامه بازرسی و نگهداری منحصر به فرد خود هستند. برخی مشکلات کندوها ممکن است به راحتی بعد از مدتی طولانی بدون نیاز به بازرسی از بین بروند در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به بازرسی هفتگی داشته باشند. کندوهای عسل در سال اول به طور کلی نیاز به بازرسی های مکرر دارند و در سال دوم خود به بازرسی های بسیار کمتری نیاز دارد. با این حال به طور کلی توصیه می شود که کندوهای خود را حداقل هر دو هفته یکبار بازرسی کنید. برای کمک به این کار می توانید از نرم افرا مدیریت زنبورستان BeeKeepPal که به صورت رایگان در دسترس قرار داده شده است استفاده کنید.

؛؛ مبانی بازرسی کندو :

1. به چه چیزی باید توجه کرد
تعدادی از موارد وجود دارد که می توانید در حین بازرسی کندو مراقب آنها باشید. به طور کلی بررسی سلامت کلنی زنبور عسل و یکپارچگی ساختاری کندو در بالاتریت اولویت است. تماشای مکرر زنبورهای خود و گوش دادن به آنها به شما کمک می کند تا خطوط پایه را برای تشخیص آسان مشکلات ایجاد کنید. کسانی که دارای حس بویایی عالی هستند نیز ممکن است از آن برای دریافت نکاتی از وضعیت خوب کندوهایشان استفاده کنند. زنبورداران باید بدانند که سلامت نوزادان باید هر از چند گاهی مورد ارزیابی قرار گیرد. از هر فرصتی برای تعیین سلامت نوزادان در طول بازرسی کندو استفاده کنید. افت جمعیت زنبورها نشان دهنده سلامت نوزادان ضعیف است. اگر متوجه کاهش مولدین در کندو خود شده اید، ممکن است نیاز داشته باشد از یک تقویت کننده استفاده کنید یا زنبورهای خود را با دانه های گرده تغذیه کنید.

2. برنامه ریزی از قبل
بازرسی کندو به شما این امکان را می دهد تا رشد کلنی را پیش بینی کنید. از این فرصت برای تصمیم گیری در مورد اضافه شدن فضا برای زنبورهای خود استفاده کنید. این شامل اضافه کردن قاب ها یا جعبه های کندوی عسل است. زنبورداران باید قبل از اینکه وضعیت کلنی اضطراری شود فضای بیشتری برای زنبورها اضافه کنند. کلنی های زنبورهای بزرگتر توانایی بیشتری برای زنده ماندن در آب و هوای سخت دارند.

موارد قابل توجه:
  •  زمانی می رسد که کلنی زنبور عسل رشد کرده و محیط کندو برای آنها کوچک می شود و ممکن است بخواهند بچه دهی کنند و از کندو جدا شود.
  •  روش های مختلفی مانند تقسیم کندو برای کنترل اندازه کلنی زنبور عسل وجود دارد. بازرسی کندو به شما می گوید که آیا زمان آن رسیده است که اندازه کلنی زنبورهای خود را کاهش دهید.
  •  تقسیم کلنی یکی از روش های کنترل جمعیت است. وجود فنجان های ملکه و سایر آماده سازی ها برای بچه دهی در طول بازرسی کندو به شما این هشدار را می دهن که هوشیار باشید.

3. چه چیزی را نباید بپوشید
در حین بررسی کندو از استفاده از عطر، ادکلن یا استفاده از اسپری های موی معطر خودداری کنید. بوهای شیرین در حین بازرسی بیش از آنچه می خواهید توجه زنبورها را به خود جلب می کند. همچنین باید به یاد داشته باشید که جواهرات، به خصوص حلقه ها را در بیاورید. اگر انگشتتان نیش بخورد ، در اوردن انگشتر برایتان دشوار خواهد شد. چرم و پشم موادی هستند که ممکن است زنبورها را آزار دهند. بوی آنها حالت تهاجمی زنبورها را تشدید می کند و این مواد مقدار قابل توجهی از بوی بدن را حفظ می کنند که برای زنبورها تحریک کننده است.

4. چه بپوشیم
بازرسی کندو به دلیل ماهیت و اهدافش شما را در تماس با زنبورها قرار می دهد. ایمنی در درجه اول کار برای زنبورداران قرار دارد. باید به یاد داشته باشید که در هنگام بازرسی کندو و هر بار که نزدیک کندو هستید، لباس محافظ بپوشید و آن را به خوبی ببندید. فقط لازم است یک زنبور عصبانی شما را نیش بزند و زنبورهای کارگر زیادی را در کندو تحریک کند. علاوه بر تجهیزات ایمنی، حتما یک اهرم کندو و یک دودی برای بازرسی کندو نیز داشته باشید.

نکات ایمنی
  •  اگر زنبوری موفق شد در حین بازرسی کندو، راه خود را به داخل کلاه یا لباس زنبورداری شما بیابد، سعی کنید وحشت نکنید. بدون فشار دادن زنبور عسل از کندو دور شوید.
  •  روبند یا لباس خود را فقط در فاصله ایمن از کندوی عسل در بیاورید. در یک فاصله امن، می توانید به مشکل زنبور زیر لباس زنبورداری خود رسیدگی کنید.
  •  کوبیدن و سایر رفتارهای تند و خشن منجر به تشدید رفتار تهاجمی بیشتر زنبورها می شود. همچنین در صورت وحشت، احتمال اینکه اشتباه کنید بیشتر خواهد بود.

5. هر چند وقت یکبار باید کندوی عسل را بازرسی کنید
دفعات باز کردن کندوهای عسل با یکدیگر متفاوت هستند. زنبورداران نیز ممکن است برنامه بازرسی کندوی خود را بر اساس در دسترس بودنشان برای انجام بازرسی مذکور تغییر دهند. در حالی که زنبورداران باید از کلنی های زنبور عسل و کندوهای خود مراقبت کنند، آنها همچنین نباید برای زنبورها آزاردهنده باشند. کندوی متوسط باید هر 2 تا 3 هفته یکبار بررسی شود. کندوهای جدیدتر نیاز به بازرسی هر 7 تا 10 روز یکبار برای نظارت بر تعیین میزان پیشرفت دارند.

 در نظر بگیرید که بعد از هر بار بازرسی کندوی زنبور عسل یک روز طول می کشد تا زنبورها مجددا ارامش پیدا کنند. این به معنای از بین بردن زمانی است که می توانست برای جمع آوری شهد و گرده برای استفاده در کندو صرف شود. این امر حتی در مورد کلنی های جدید و جوان نیز صدق می کند. اگر بیش از حد مزاحم آنها شوید، ممکن است تصمیم بگیرند که کندو را ترک کنند و به جای دیگری زندگی کنند.

زنبورداران مبتدی ممکن است نگران این باشند که کلنی زنبورهایشان چقدر خوب هستند. در بی تجربگی خود ممکن است در نهایت کندوهای زنبور خود را اغلب باز کنند. بازرسی های بسیار مکرر کندو ممکن است منجر به وارد کردن استرس به کلنی شود. زنبورها بازدید در اطراف و داخل کندوها را طبیعی نمی دانند. اثرات استرس کلنی برای زنبورداری خوب نیست. زنبورها ممکن است کندو را ترک کنند یا ملکه خود را بکشند. بازرسی کندو لازم و ضروری است اما زیاده روی نکنید. هر بار که در حال انجام بازرسی کندو هستید، مطمئن شوید که دلیل موجهی برای آن کار دارید.

6. چه زمانی کندو را باز نکنید
باز کردن کندوی عسل برای زنبورها زمان بسیار پر استرسی است. زنبورها پس از هر تغییری که در طول بازرسی کندو انجام می دهید به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. برای جلوگیری از کاهش بهره وری و سلامت زنبورهای خود، نباید کندوی عسل را مرتب باز کنید. ملاحظات آب و هوا نیز مناسب بودن انجام بازرسی کندو را تعیین می کند. از برنامه وب CheckInspect استفاده کنید تا ببینید آیا شرایط آب و هوایی شما برای بازرسی کندو مناسب است یا خیر.

در هوای سرد به زنبورداران توصیه می شود از بازکردن کندوها خودداری کنند. شرایط آب و هوایی معتدل برای بازرسی کندوها بهترین است. نباید دما خیلی گرم یا سرد باشد، از بازدید در هوای بادی خودداری کنید. بازدید در هوای بارانی یا ابری نیز مناسب نیست. بلند کردن قاب های بچه به خصوص برای کلنی زنبور عسل مضر است. سرما بر لارو ها تأثیر می گذارد و منجر به رشد ضعیف آنها می شود.

در ماه های زمستان زنبورها با استفاده از عسل به عنوان منبع انرژی ، کندو را گرم می کنند. باز کردن کندوی زنبور عسل در زمستان فشار زیادی را برای گرم نگه داشتن کندو می افزاید. زنبورها عسل بیشتری مصرف می کنند و منابع موجود برای استفاده کلنی زنبورها در زمستان را کاهش می دهند.

7. بهترین زمان روز برای بازرسی کندو
برای اینکه بازرسی کندو برای زنبورها دوستانه و زمان آسانی باشد، مطمئن شوید که جلو ورودی کندو قررار نگیرید و یا دریچه را مسدود نکنید. زنبورداران حرفه ای بازرسی کندو را بر اساس زمان بندی انجام می دهند. آنها تقریباً زمانی از روز را که بیشتر زنبورها در حال جستجوی بیرون هستند را تخمین می زنند و کندو را در آن زمان بررسی می کنند. این موضوع اجازه می دهد تا زنبورهای کمتری در کندو درگیر شوند. بین ساعات 11 صبح تا 2 بعد از ظهر شما یک فرصت عالی برای انجام بازرسی های خود دارید. در بازرسی ها باید بسیار مراقب ملکه زنبور عسل باشید.

دیدن ملکه
      ممکن است در هر بازرسی نیازی نباشد که ملکه را ببینید.
      تخم های گذاشته شده در سلول ها نشان دهنده این است که کندو دارای یک ملکه زنبور فعال است.
      زنبوردارانی که تجربه شناسایی ملکه زنبور عسل را ندارند ممکن است ملکه را برای تشخیص راحت تر علامت گذاری کنند.

به نور طبیعی تکیه کنید
معمول نیست که زنبورداران وسایل روشنایی را برای استفاده در بازرسی کندو با خود حمل کنند. زنبورداران در حین باز کردن کندو و کنار هم قرار دادن آنها به نور طبیعی متکی هستند. ساعات روز بین 11 صبح تا 2 بعد از ظهر یک مزیت اضافی دارد زیرا خورشید در آسمان است. وقتی کندو را باز می کنید و آن را بررسی می کنید، داخل کندو را روشن می کند. انجام بازرسی کندو در خارج از این ساعات توصیه شده به این معنی است که نور کمتری برای کار خواهید داشت.

8. بازرسی در طول زمستان
زنبورهای زمستان گذران فعالیت کمتری دارند. آنها در مرکز کندو جمع می شوند و ممکن است به سطح بالای قاب ها نرسند. بازرسی کندوهای زمستانه باید سریع انجام شود. آنها بهتر است زمانی انجام شوند که دما خیلی پایین نباشد. یک نگاه سریع تنها چیزی است که ممکن است نیاز داشته باشید. بازرسی کندو در زمستان نیز زمان خوبی برای تغذیه زنبورهایتان است. خمیرهای شیرین و کیک های پروتئینی غذاهای رایجی هستند که زنبورداران در زمستان به زنبورهای خود می دهند. در طول زمستان قاب های کندو را کامل از یکدیگر جدا نکنید. زنبوردارانی که در زمستان اقدام به بازرسی کندو می کنند فقط می توانند پوشش بالایی و پوشش داخلی را کنار بزنند. اگر روی کندوی خود روکش های عایق دارید، می توانید پانل بالایی را بردارید.

زمان بازرسی کندوی عسل
با توجه به ارزش بازرسی کندوی زنبور عسل در زنبورداری، اجازه دهید بررسی کنیم که چه زمانی باید یک کندوی عسل را بررسی کنید. عوامل متعددی وجود دارد که بر زمان بازرسی کندو تأثیر می گذارد. آنها ما را به تصمیم گیری در مورد اینکه چه زمانی از سال بازرسی کندو و چه زمانی از روز انجام دهیم، هدایت می کنند.در نهایت هدفی که برای آن بازرسی کندو را انجام می دهید تعیین می کند که چه زمانی بازرسی را انجام می دهید.

دلایل عمده بازرسی کندوی عبارتند از:
      برای بررسی وضعیت ذخیره منابع کندوی عسل مانند عسل و موم
      برای بررسی پیشرفت کلنی های زنبور عسل تازه ایجاد شده
      برای اینکه بفهمید آیا درمان هایی که اعمال کرده اید موثر هستند یا خیر
      برای کشف ناهنجاری ها در کندو
      برای بررسی رشد کلنی زنبور عسل و پیش بینی بچه دهی
      برای نظارت بر سلامت کلنی زنبور عسل
      برای نصب و حذف شربتخوری ها و تجهیزات آبشخور
      نصب و حذف تله برای آفات و انگل های زنبور عسل
      برای نصب و حذف اجزا و تجهیزات کندو

زمان سال
بازرسی کندوها در هر یک از چهار فصل سال الزامی است. شما باید به ویژه مراقب باشید و فراموش نکنید که کندو نیاز به بازرسی دارد تا بتوانید پیشرفت کندو را به خوبی متوجه شوید. علاوه بر این می توانید به موقع متوجه مشکلات و چالش های پیش روی کلنی زنبور عسل شوید.

در هر فصل دلایل مختلفی برای بررسی وجود دارد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت:

زمستان
در زمستان کلنی زنبور عسل در شرایط بسیار استرس زایی قرار دارد. زمانی که شرایط ایمن وبی خطری وجود داشت باید کلنی را بررسی کنید. سرمای زمستان و کمبود شهد در محیط باعث می شود تا زنبورها عسل ذخیره شده را بخورند. باید توجه کنید که حیات کلنی شما به در دسترس بودن غذا برای زنبورها بستگی دارد. اگر ذخیره غذایی خود را تمام کنند، از گرسنگی می میرند.
دمای کندو نیز چیزی است که باید آن را مراقبت کنید. اگر می توانید کندو را عایق کنید. بازرسی کندو را در زمستان به حداقل برسانید. باز کردن کندو باعث می شود زنبورها برای گرم کردن دوباره آن فعالیت زیادی انجام دهند.

بهار
در بهار ، رشد کلنی ، جمع آوری منابع کندو، آفات، انگل ها، بیماری ها را بررسی کنید. همچنین می‌توانید ذخیره های کندو را در سطوح قابل برداشت بررسی کنید. با شروع فصل بهار سطح فعالیت در کندو افزایش می یابد. بنابراین شما نیاز به بازرسی های مکرر کندو دارید.

تابستان
مطمئن شوید که کندو را در تابستان بازرسی کنید. مراقب زمان برداشت عسل جمع شده کندو مورد علاقه خود باشید. علاوه بر این سلامت کلنی، خطر بچه دهی و ویژگی های رشد کلنی را بررسی کنید. برای کمک به کنترل دما، ممکن است نیاز به تنظیماتی برای تهویه در کندو داشته باشید. تابستان فصل بسیار فعالی برای زنبورهای عسل است. در تابستان به بازرسی های بیشتری نیاز دارید تا مطمئن شوید که همه چیز در کندو درست است.

فصل پاييز
در پاییز وجود شهد در طبیعت کاهش می یابد. شما باید برای تعیین سطح سلامت کلنی چندین بار اقدام به بازرسی از کندو کنید و ببینید آیا کلنی منابع کافی برای دوام آوردن در زمستان را دارد یا خیر. تعداد بازرسی های کندوی عسل که باید در پاییز انجام دهید زیاد نیست زیرا سطح فعالیت کندو کمتر است.

زمان روز
برخی از مواقع روز انجام بازرسی کندوی عسل بهترین نتیجه را برای هدف بازرسی شما دارد. عواملی که تعیین می کند در چه زمانی از روز باید بازرسی کندو را انجام داد عبارتند از فعالیت کلنی زنبور عسل و اینکه شما با چه تعداد از کندوی های زنبور عسل می خواهید کار کنید.

اگر به دنبال کار با چند کندوی زنبور عسل هستید، زمانی که زنبورهای کارگر در مزارع به جستجوی منابع غذایی می‌پردازند، برای بازرسی کندو در اواسط روز اقدام کنید. منتظر ظهر نباشید زیرا ممکن است در فصل گرم سال زنبورها به دلیل دمای بیش از حد محیط به کندو برگردند.اگر نیاز دارید با کل جمعیت زنبورهای کندو کار کنید، تا اواخر عصر صبر کنید زیرا همه زنبورها برای گذراندن شب به کندوی زنبور عسل باز خواهند گشت. ممکن است نیاز باشد صبر کنید تا دما کاهش یابد تا زنبورهای عسل آرام شوند.

انجام بازرسی کندو در زمانی که تعداد کمی زنبور عسل در کندو وجود دارد باعث ایجاد حداقل تشدید می شود. فقط زنبورهای عسل در کندو در آن زمان می دانند که کندو باز شده است. علاوه بر این یک بازرسی عصرانه به زنبورها اجازه می دهد تا با سپری شدن شب آرام شوند. به هر حال از انجام بازرسی کندو در صبح خودداری کنید زیرا زنبورها را در طول روز عصبانی می کنید.

استفاده از چک لیست بازرسی کندو
زنبورداران ممکن است از چک لیست بازرسی کندو در طول بازرسی کندو استفاده کنند. چک لیست به شما کمک می کند تا تمام فعالیت های برنامه ریزی شده برای بازرسی کندو را به دقت انجام دهید. این به شما کمک می کند کارهایی را که در طول هر بازرسی انجام داده اید پیگیری کنید و به ایجاد یک سابقه تاریخی از سلامت کندوهای خود کمک می کند.
زنبورداران ممکن است یک چک لیست الگو ، برای انواع مختلف بازرسی داشته باشند. یک چک لیست ممکن است تعدادی آیتم تنظیم شده و فضایی برای اضافه کردن موارد بیشتر را در اختیار شما قرار دهد.

کندوها در نوع خود منحصر به فرد هستند و هر کدام ممکن است به چک لیست خاص خود نیاز داشته باشند. چینش و ترتیب مختلف در بین قاب های کندوها مسائل ساختاری متفاوتی دارند که باید به آنها توجه کرد. برخی از چینش قاب ها در کندو که توسط زنبورها اتخاذ شده ممکن است نامناسب باشد. چنین قاب هایی باید به سرعت در طول بازرسی کندو برداشته شود. چک لیست به شما کمک می کند تا به سرعت روندها و الگوها را متوجه شوید.

تعداد کلی مناطق و جنبه های یکپارچگی کندو که در چک لیست بازرسی خود به آنها نیاز دارید شامل (اما محدود به موارد زیر نیست):
    ظاهر کلی کندو
   شواهد آفات و بیماری ها
   شرایط آب و هوایی غالب و تولید مثل

چک لیست های زیادی در دسترس زنبورداران وجود دارد و برخی ممکن است ترجیح دهند که چک لیست های دقیق تری نسبت به دیگران داشته باشند. در واقع هر زنبوردار در انتخاب سطح جزئیات در چک لیستی که در زنبورستان خود استفاده می کند، آزاد است. اکنون به صورت رایگان برای نرم افرا مدیریت زنبورستان BeeKeepPal ثبت نام کنید و در حین ثبت دیجیتالی بازرسی کندو، یک چک لیست با استفاده آسان را در اختیار شما قرار می دهد.

طرح بازرسی کندو
اول اینکه باید برای بازرسی کندو از قبل برنامه ریزی داشته باشید. زنبورداران باید در طول بازرسی مشخص کنند که قصد انجام چه کاری را دارند.
دوم اینکه کار بازرسی را شروع کنید. حرکات شما در اطراف کندو نیز باید برای زنبورها دوستانه باشد. حرکات باید ملایم باش ، زنبورها نسبت به حرکات سریع بیشتر از حرکات آهسته واکنش نشان می دهند. زنبورداران مبتدی اغلب ممکن است در خاتمه بازرسی احساس کنند که کندو را به طور کامل بازرسی نکرده اند. این احساس با کسب تجربه کاهش می یابد.

1. شناسایی بیماری ها
بیماری هایی که ممکن است در حین بازرسی کندوی زنبور عسل به آنها توجه کنید عبارتند از بیماری لوک است. وقتی تعداد زیادی لارو مرده تیره را ببینید، این بیماری را شناسایی خواهید کرد. نوزاد زنبور عسل به رنگ سفید پف کرده است. لارو های آلوده به لوک رنگ تیره تری دارد. هنگام بررسی وجود آلودگی، باید پشت خود را به خورشید نگه دارید. قاب تحت بررسی برای بیماری لوک باید نوار بالایی خود را به سمت قفسه سینه شما داشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت ناخوشایند فورا اقدامات مهاری را انجام دهید.

2. پاکیزگی را تمرین کنید
نظافت اطراف کندوی خود را در هنگام بازرسی باید رعایت کنید. زنبورداران بصورت دست جمعی اذعان دارند که مستقیماً در تولید مواد غذایی برای مصرف انسان نقش دارند. تولید بهداشتی عسل و فرآورده های زنبور عسل هدف همه زنبورداران است. قبل از رفتن به زنبورستان خود برای بازرسی کندو، مطمئن شوید که تمام ابزار و تجهیزاتی که استفاده می کنید تمیز هستند. همچنین باید بعد از هر بازرسی به تمیز کردن ابزار و تجهیزات عادت کنید.

انجام اولین بازرسی کندو بعد از معرفی زنبور پاکتی
اولین بازرسی کندو پس از معرفی زنبور پاکتی، زمان بسیار هیجان انگیزی برای زنبورداران است. وقت آن است که بدانیم آیا زنبورها واقعاً به کندو رفته اند و آیا زنبورهای پاکتی را پذیرفته اند یا خیر. این اطمینان از یک کلنی زنبور عسل به شما اطمینان می دهد که حرکت زنبورداری خود را با موفقیت آغاز کرده اید. اولین بازرسی کندو پس از معرفی زنبورها باید بسیار خوب برنامه ریزی شود. زنبورداران باید از چک لیست استفاده کنند تا هیچ جزئیات مهمی را از دست ندهند.

زنبورداران مبتدی در اولین بازرسی کندو پس از معرفی باید از پوشیدن لباس های محافظ مطمئن شوند. انواع مختلفی از لباس‌های محافظ زنبورداری از جمله لباس‌های زنبورداری وجود دارد. دستکش و کلاه نیز در فروشگاه های لوازم زنبورداری موجود است. برخی از خرده فروشان نیز به صورت آنلاین آنها را عرضه می کنند. با توجه به اندازه‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و اضافات کاربردی مختلف به لباس‌های محافظ زنبورداری، زنبورداران دلیلی ندارند که با احتیاط کافی اشتباه کنند. ممکن است یک یا دو بار در بازدید زنبورداری خود گزیده شوید، اما گزیده شدن زیاد بطور همزمان توسط زنبورها تجربه دردناکی است که نباید با آن روبرو شوید.

نحوه انجام بازرسی کندو
بازرسی کندوی زنبورعسل فرآیندی است برای جدا کردن قاب های کندو و کنار هم قرار دادن آن در حالی که زنبورها در آن قاب ها زندگی می کنند. شما می‌توانید قبل از پر کردن کندوها، نحوه انجام بازرسی را با کندوی خالی تمرین کنید زیرا اینکار به شما کمک می‌دهد تا با این فرآیند آشنا شوید. با انجام بازرسی بدون زنبورها، انجام بازرسی با زنبورها آسان تر خواهد بود.

بازرسی کندو می تواند برای زنبورداران مبتدی ترسناک باشد، اما باید بدانید که بازرسی یک فعالیت آسان است که به صورت رویه ای انجام می شود. پس از آماده شدن و به دست آوردن هر چیزی که برای بررسی کندو نیاز دارید، به آرامی به کندو نزدیک شوید. به یاد داشته باشید که حرکات شما باید ملایم و نسبتا آهسته باشد. با آگاهی از نحوه انجام بازرسی کندو، از آسیب رساندن به کندو، آسیب رساندن به زنبورهای خود و کاهش خطر نیش زدن جلوگیری می کنید.

   زنبوردارانی که در حال بازرسی کندو هستند باید آرامش زنبورها را حفظ کنند. این شامل استفاده از دود و رفتار شما نیز می شود.
   از ایجاد صداهای بلند خودداری کنید. کوبیدن ضربات روی کندو فقط باعث عصبانیت زنبورها می شود.
   در حالی که کندو را برای بازرسی باز می کنید، اقلامات را به آرامی انجام دهید. این امر به ویژه در مورد قطعات فلزی مانند پوشش های بالایی صدق می کند.

مراحل بازرسی
   برای شروع فرآیند بازرسی کندو، پوشش بیرونی کندو را بردارید و آن را رو به بالا روی زمین قرار دهید.
   سپس جعبه های خالی کندو را بردارید و در صورت امکان روی پوشش بیرونی قرار دهید.
   سپس با استفاده از اهرم کندو، پوشش داخلی را باز کرده و آن را چندین سانتی متر بلند کنید.
   از طریق شکاف ایجاد شده، با استفاده از دودی خود به زنبورها کمی دود بدهید. دود باعث می شود زنبورها شروع به خوردن عسل کنند. در طول مدتی که عسل می خورند، عموما شما را به حال خود رها می کنند.
   پس از دمیدن مقداری دود در کندو، به آرامی طبق های عسل را جدا کرده و یکی یکی آنها را بردارید. می توانید طبق های خود را روی جلد بیرونی قرار دهید. در حین برداشتن طبق های عسل، بین آنها دود پف کنید.
   هنگامی که به شبکه مانع ملکه رسیدید، آن را بردارید و سپس رو به بالا روی طبق های عسلی که برداشته اید قرار دهید. سپس می‌توانید قاب‌های مولد را بردارید و آن‌ها را روی محفظه حذف ملکه قرار دهید
   مشاهده داخل کندوی شما از طبق های پایینی شروع می شود. از راهرم کندو خود برای فشار دادن قاب ها به یک طرف جعبه استفاده کنید.
   اگر قاب ها به یکدیگر چسبیده باشند، می توان با استفاده از اهرم کندو آنها را از هم جدا کتید. بازرسی قاب ها را یکی پس از دیگری شروع کنید. در حین بررسی قاب ها، آنها را روی بدنه کندو از گوشه های بالایی خود نگه دارید.
   دو طرف قاب ها را بررسی کنید و به حضور ملکه توجه کنید. همچنین باید مراقب کیفیت و میزان گرده ها، علائم بیماری و نوزادان بدون مهر و موم باشید.
   پس از بررسی هر جعبه کندو، آن را دوباره سرهم کرده و کندو را مجدداً سر جای خود قرار دهید. قبل از قرار دادن هر بدنه روی کندو ، ته بدنه آن را دود دهید

نکاتی برای استفاده از دودی زنبور
میزان دودی که در حین بازرسی کندو استفاده می کنید بسیار مهم است. شما نباید زیاد از دود استفاده کنید زیرا زنبورها را ناراحت می کند و اگر خیلی کم استفاده کنید، زنبورها به راحتی آرام نمی شوند. دود خنک در مقادیر کم این کار را انجام می دهد. با به دست آوردن تجربه زنبورداری در استفاده از مقدار مناسب دود در کندو در طول بازرسی کندو بهتر خواهید شد. برای تقریبی دمای دود، دست خود را در مسیر دود قرار دهید. با چند پف به دست، متوجه می شوید که آیا دود برای استفاده داغ است یا خیر.

دمیدن دود روی قاب ها بر دمیدن دود به داخل کندو در حین بازرسی ترجیح داده می شود. دود را با ملایمت وارد کندو می کند. علاوه بر این،دمیدن روی قاب ها به شما کمک می کند تا به راحتی میزان دود وارد شده به کندو را تنظیم کنید. دود به دلیل اثر آرام بخش در بازرسی کندو استفاده می شود. برخی از زنبورداران با فضاهای بزرگ بازرسی را بدون دود انجام می دهند که با این روش زنبورها بسیار تهاجمی می شوند. آنها ممکن است افراد و حیوانات نزدیک را نیش بزنند. زنبوردارانی که زنبورداری در حیاط خلوت را انجام می دهند باید همیشه در طول بازرسی کندو از دود استفاده کنند تا به همسایگان آسیب نرسانند.

قبل از رسیدن به کندو دودی خود را به خوبی آماده کنید. دودی ها با سوخت دود تولید می کنند. پوشش دود، فرمون‌های هشدار دهنده‌ای را که توسط زنبورها ترشح می‌شود، می‌پوشاند. دودی های زنبورداری مختلفی در بازار لوازم زنبورداری برای عرضه وجود دارد. دودی های موجود در بازار دارای طرح ها و عملکردهای متفاوتی هستند و برای استفاده با انواع سوخت ساخته شده اند. دودی های معمولی از سوخت های ساخته شده از هسین، مقوای راه راه، سوزن کاج، کرفس و چوب فاسد استفاده می کنند. از گیاهان نیز می توان استفاده کرد. سوخت های تجاری فروخته شده ممکن است از کاغذ خمیری یا پنبه فشرده ساخته شده و به عنوان گلوله های دودی بسته بندی شوند.

مشاهده زنبورهای مرده در حین بازرسی
در طول بازرسی کندو، مشاهده زنبورهای مرده در کندو می تواند برای زنبورداران بسیار نگران کننده باشد. زنبورها به دلایل طبیعی و غیرطبیعی می میرند. با مشاهده یک زنبور مرده در حین بازرسی ممکن است آن را از نظر علائم بیماری و کنه واروآ بررسی کنید. زنبورها بر اساس سن، فعالیت، آفات، بیماری‌ها و در دسترس بودن غذا می‌میرند. زنبورهای پر کار سریعتر از زنبورهای کمتر فعال می میرند.

در مشاهده و بازرسی از کندو به میانگین تعداد زنبورهای مرده ای که در کندو و اطراف آن می بینید توجه کنید. در فصل زمستان زنبورها فعالیت کمتری دارند و بنابراین به طور طبیعی عمر بیشتری دارند. حتی در این صورت برخی به دلیل فعالیت‌های کندو مانند گرم کردن کندو، همچنان می‌میرند. برخی از شکارچیان مانند هورنت های غول پیکر و زنبورهای سارق ممکن است باعث افزایش تعداد زنبورهای مرده ای شوند که در طول بازرسی کندو مشاهده می کنید. این شکارچیان ممکن است وارد کندوی زنبور عسل شوند و باعث ایجاد زنگ خطر در زنبورها شوند. در دفاع از کندو، زنبورهای شما اغلب مزاحم را احاطه کرده و آن را با تولید گرما از بین ببرند. برخی از زنبورها نیز ممکن است مزاحم را نیش بزنند.

اگر تمام زنبورهای یک کندو در طول بازرسی کندو مرده باشند، تحقیقاتی که انجام می دهید باید بسیار دقیق تر باشد. در فصل زمستان زنبورها نسبت به فصول گرمتر به تعداد بیشتری تلفات می دهند. گرسنگی، تراکم و سرما از قاتل زنبورهای عسل در زمستان هستند. برای اطمینان از اینکه زنبورهای شما در زمستان زنده می مانند، ذخایر غذایی کافی به آنها بدهید. همچنین برای جلوگیری از سرمای بیش از حد عایق کردن کندو را امتحان کنید.

کلنی ، زنبورهای مرده یا در حال مرگ را از کندو خارج می کند. زنبورداران زنبورهایی را که وظیفه پاکسازی مردگان را بر عهده دارند به عنوان زنبورهای دفن کن می شناسند. زنبورهای مرده را حدود 20 فوت دورتر از کندو رها می کنند. اگر خوش شانس باشید که زنبورهای دفن کن را در حین بازرسی کندو ببینید، متوجه خواهید شد که زنبورهای در حال مرگی هم به ندرت دیده می شوند که با زنبورهای دفن کن در حال مبارزه هستند.

پانل های واضح برای بازرسی سریع.
برخی از کندوهای مدرن با پانل هایی با دید واضح در طرفین ساخته شده اند. اینها بازرسی کندو را برای زنبورها کمی دوستانه تر می کند زیرا مجبور نیستید بالای کندو را باز کنید. سازندگان معروف کندوهای عسل شفاف شامل کندوی
Flow Hive یا SummerHawk Ranch Quick-Check هستند. نوار بالایی کندوها با پانل های دید واضح نیز در دسترس زنبورداران است. بازرسی کندوهای زنبور عسل با پانل های دید واضح همچنان نیاز به پوشیدن لباس محافظ دارد. با این حال سریعتر می رود و کمترین استرس را به زنبورهای شما وارد می کند.

؛؛ نتیجه گیری
یادداشت برداری راهی عالی برای افزایش تدریجی سرعت بازرسی شماست. با گذشت زمان شما در مورد کندوهای خود یاد خواهید گرفت و می توانید آنها را بسیار سریعتر بازرسی کنید. با یادداشت برداری و ثبت سوابق خوب می توانید یک کلنی زنبور سالم داشته باشید. سوابق زنبورداری شما باید رویدادها و مشاهداتی را از آنچه در کندو در طول بازرسی می بینید و انجام می دهید، ثبت کند. یک دفتر اختصاصی برای یادداشت برداری و بازیابی آسان از آنچه ثبت کرده اید برای شما مفید خواهد بود.

نوشته : Michael Simmonds

 

    

#زنبورداران   #زنبورستان  #زنبورداری  #زنبوردار  #مدیریت  #زنبور   #عسل  #محصولات   #کلنی  #آفات  #انگل  #بیماری ها  #ملکه  #کندو    #بازدید   #بازرسی